کولونوسکوپی

سلامت
مدیر کل درمانگاه
1401/09/09
584

کولونوسکوپی یعنی چه؟

کولونوسکوپی آزمایشیه که برای تشخیص تغییرات یا موارد غیر عادی در روده بزرگ و رکتوم ( راست روده ) مورد استفاده قرار می گیره. کولونوسکوپی یکی از روش های شایع برای تشخیص و نمونه برداری پولیپ هاست.

کولونوسکوپی چطوری انجام می شه؟

در طول کولونوسکوپی یک لوله طولانی و انعطاف پذیر در رکتوم ( راست روده) قرار داده می شه. یک دوربین ویدئویی کوچک در بالای لوله وجود دارد که به پزشک اجازه می دهد تا داخل کل روده بزرگ را به خوبی مشاهده کند. در طول کولونوسکوپی، اگر نیاز باشد، پولیپیا سایر بافت های غیر طبیعی را می توان حذف کرد. در طول کولونوسکوپی نیز می توان بافت های نمونه ( بیوپسی) را برداشت.

 

چه زمانی باید کولونوسکوپی انجام داد؟

کولونوسکوپی می تواند برای موارد زیر توصیه شود :

  • بررسی علائم و نشانه های روده: کولونوسکوپی به پزشک کمک کند دلایل احتمالی در مورد درد شکمی، خونریزی از رکتوم، یبوست مزمن، اسهال مزمن و دیگر مشکلات روده را تشخیص دهد.
  • بررسی سرطان روده بزرگ: اگر سن شما بالای ۵۰ سال باشد و در خطر متوسط ابتلا به سرطان قرار داشته باشید، ممکن است پزشک کولونوسکوپی را هر ۱۰ سال یکبار و یا زودتر توصیه کند. کولونوسکوپی یکی از گزینه های موجود برای تشخیص سرطان روده بزرگ است. در مورد سایر گزینه های موجود با پزشکتان مشورت کنید.
  • بررسی پلیپ های بیشتر: اگر قبلا پلیپ داشتید، پزشک شما ممکن است از کولونوسکوپی برای بررسی و یا  برداشتن پلیپ های اضافی کمک بگیرد. این موضوع به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک می کند.
  • پولیپ های کولورکتال: پولیپ ها در دیواره داخلی روده بزرگ یا رکتوم رشد می کنند. در مردان بالای ۵۰ سال شایع می باشد. غالب پولیپ ها خوش خیم (غیرسرطانی) می باشند ولی برخی از پولیپ ها (آدنوما) سرطانی می شوند. شناسایی و خارج کردن پولیپ ها، خطر بروز سرطان کولورکتال را کاهش می دهد.
  • پولیپ های آدنوماتوز فامیلی که ارثی بوده و نادر می باشد و در اثر تغییر در ژن مشخصی به نام APC ایجاد می شود، در این حالت صدها پولیپ در رکتوم و کولون ایجاد می شوند که در صورت عدم درمان در ۴۰ سالگی، سرانجام به سرطان کولورکتال منجر می شوند. این نوع سرطان ۱% از کل موارد سرطان کولورکتال را تشکیل می دهد.

اعضا خانواده این افراد، بایستی آزمایشات ژنتیک خاصی را جهت کنترل تغییرات ژنتیکی انجام دهند. تیم پزشکی جهت کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال یا شناسایی به موقع، به افرادی که تغییراتی در ژن خود دارند روش هایی را پیشنهاد می کند. از جمله ممکن است پزشک توسط جراحی، خارج کردن قسمتی از روده یا رکتوم را توصیه کند.


کولونوسکوپی چیست و قبل از آن چه اقداماتی لازم است؟, سایت رسمی دکتر مهدی احمدیان | فوق تخصص گوارش وکبد و متخصص بیماری های داخلی